Mosterd maakt gezond

De hoofdingrediƫnten van mosterd zijn gemalen mosterdzaden, water, azijn en zout. Vaak zijn hier nog zoetstoffen als suiker of honing aan toegevoegd en ook kruiden of specerijen kunnen als extra smaakmaker dienen. Maar de basis blijft natuurlijk het mosterdzaad. En hierin ligt nu precies de gezonde kracht van mosterd opgeslagen!

Herkomst mosterdzaden

Mosterdzaden zijn afkomstig van de mosterdplant, een kleine eenjarige plant uit de kruisbloemenfamilie. Er zijn drie soorten mosterdzaden, te weten gele, bruine en zwarte, en de scherpte wordt bepaald door het oliegehalte in de zaden. De mosterdplant groeit in gematigde streken en over de hele wereld worden verschillende soorten mosterd geproduceerd. In Nederland wordt veel grove mosterd gemaakt en de meest bekende onder deze mosterds is natuurlijk de Groninger mosterd van Marne (www.marnemosterd.nl).

Vitaminen en mineralen

De kleine mosterdzaadjes zitten boordevol selenium en magnesium. Het mineraal magnesium heeft een kalmerende werking, en zorgt ervoor dat de bloeddruk verlaagt, de nachtrust verbetert, het aantal migraine aanvallen vermindert en verder helpt het hartaanvallen te voorkomen. Van selenium is aangetoond dat het een antikankerwerking heeft. Mosterdzaadjes bevatten verder mangaan, natrium, fosfor, koper en vitamine B.

Antikankerwerking

Naast de aanwezigheid van selenium, bevat mosterd ook zogenaamde isothiocyanaten die een duidelijke antikankerwerking hebben. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze stofjes de groei van bestaande kankercellen stopt en tevens de aanmaak van nieuwe kankercellen voorkomt. Dit is met name aangetoond bij maag- en darmkanker.

Afvallen

Als bovenstaande nog niet voldoende reden is om mosterd aan je eten toe te voegen, dan kan wellicht het volgende positieve effect je over de streep halen: mosterd verhoogt je metabolisme en stimuleert de verbranding van vetten. Dus ook als je enkel gewicht wilt verliezen, maak dan gebruik van de kracht van mosterd!